söndag 20 juni 2010

Bröllop

Bröllop för hela slanten blev det den här helgen. Trots att jag bor i Stockholm är jag inte särskilt förtjust i folkmassor och trängsel. Hade inga som helst planer på att åka in till stan i lördags, men ändrade mig i sista stund och tur var väl det. Vilken fantasisk stämning!

Först en sväng till Stureplan där min far, tillsammans med en massa andra militärer, stod posterad som vakt. Vandrade sedan över till Grand Hotel där vi hittade en plats längst fram på kajen, varifrån vi hade ett öga på slottet och det andra på en av storbildsskärmarna i Kungsträdgården. Allänt jubel i hela Kungsträdgården när de sade ja till varandra.

Vi fick en skymt av kortegen på håll men hade första parkett när de kom med den vackra slupen Vasaorden. Höll på att trilla i Strömmen när det första av de 21 kanonskotten i saluten sköts. Lät lamt på TV men dundrade i hela bröstkorgen när man stod där på plats. För att inte tala om dånet när de 18 Jas planen flög förbi. Mäktigt!

Det var en obeskrivligt härlig stämning på alla gator och jag är så stolt över vår vackra huvudstad som visade sig från sin allra bästa sida.

Blev sent i säng i går kväll, då festen på TV höll på länge. Idag har jag suttit bänkad och kollat på reprisen från vigseln och en massa annat som jag missade igår. Hade lite dåligt samvete att jag inte fått något gjort på hela helgen, så jag skärpte till mig lite och gick ut och tvättade några fönster, men det fick räcka. Känner mig helt slut efter helgen. Det är ansträngande att gå på bröllop...

Ha en härlig midsommarvecka!//Lena

3 kommentarer:

  1. Hej, fann dig via Majsans blogg! Ja, det var verkligen ett pampigt bröllop, vilket avckert par, man kände sig stolt av att vara svensk igår!

    Men åh vilken fin Dalastuga du har, och vilket kök, det perfekta lantköket, så hemtrevligt! Mari.

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja de visade så mycket från bröllopet på tv så det kändes nästan som att man var där. Men jag förstår att det var en riktig folkfest och upplevelse att faktiskt vara där på riktigt.

    Åh vilken fin bild på soffan, bordet och ljuskronan, där skulle jag trivas. :)

    Jag önskar dig en riktigt fin midsommar!

    Stor kram,Karin

    SvaraRadera
  3. Hej!
    jaa, hur skulle världen se ut utan vitfärg?? ;)hihi!!
    Spegeln blev bra, men jag har inte riktigt bestämt mig för vilken vägg den ska få pryda..

    Ha nu en skön midsommar och är ni i Dalarna så har vår loppisbod öppet söndag 27/6 10,00-14,00..
    Kram Ellen

    SvaraRadera